Á T M E N E T I   S Z Á L L Ó

 

Átmeneti szállónk alapítványunk székhelyén (1044, Budapest, Fóti út 4.) működik 42 férőhellyel.

 

K A P C S O L A T:

 

A  szociális munkások telefonos elérhetősége: 06-1/ 233-11-91

Ez az e-mail-cím a szpemrobotok elleni védelem alatt áll. Megtekintéséhez engedélyeznie kell a JavaScript használatát.

 

 

 

Az átmeneti szálló szakmai programja:

 

I. Az intézmény struktúrája:

 

  • Intézményvezető
  • Szociális munkatársak
  • Segítők (szociális és ügyeletet teljesítő asszisztensek)
  • Technikai személyzet

 

II./1. A szolgáltatás szükségessége:

 

A Twist Olivér Alapítvány megalakulása óta a hajléktalan emberek támogatását tűzte ki célul. A működés csaknem 30 éve alatt az ellátórendszer több szegmensében képviseltette magát. Ezek közül az egyik a hajléktalan emberek rehabilitációjával foglalkozó rehabilitációs szálló volt, ami az utóbbi 10 évben már hajléktalanok átmeneti szállójaként működött. Az ellátási forma megváltoztatásának legfőbb oka az volt, hogy a rehabilitációs intézményre vonatkozó szakmai előírások sok esetben nem szolgálták a hajléktalan kliensek rehabilitációját, habilitációját, sokkal inkább hospitalizáltak.

 

Tapasztalataink szerint a továbbra is meglévő rehabilitációs elemek alapvető fontosságúak a gondozási folyamatban, ezért a stáb a rehabilitáció filozófiáját, eszközeit, szemléletét, céljait megtartva támogatja klienseit a társadalomba való visszailleszkedés folyamatában.

 

II./2. Az ellátottak köre:

 

Az Európai Gazdasági Térség tagállamainak férfi hajléktalan polgárai közül azok az önellátó és önfenntartó személyek, akik vállalják az intézmény programjában való részvételt, a mindenkori térítési díjnak határidőre való befizetését. Az intézmény az utcán, nem intézményben élő jelentkezők esetén rászorultságuk miatt soron kívüli felvételükről is dönthet.

 

II./3. A intézmény célja, feladata:

 

  • Hajléktalan emberek támogatása a szociális munka eszközeivel, közös célok kitűzésével.
  • A társadalomba való beilleszkedés, visszailleszkedés elősegítése, melynek területei főként a foglalkoztatási rehabilitáció, az előtakarékosság és a kapcsolati rendszer felépítése vagy helyreállítása, addikcióval kapcsolatos problémákban való segítségnyújtás.

 

II./4. Az intézmény által nyújtott szolgáltatások:

 

Lakhatás:

 

  • 1 darab 2 ágyas, 4 darab 4 ágyas, 1 darab 5 ágyas, 3 darab 6 ágyas, 1 darab 7 ágyas szobában nyernek elhelyezést a lakók, így összesen 42 férfi férőhely áll lakóink rendelkezésére.
  • Két fürdő (összesen 6 zuhanyzóval) szolgálja a személyi tisztálkodás lehetőségét.
  • A ház mindkét szintjén található wc.
  • A mosókonyhában 3 db automata mosógép és 3 db szárító áll a lakók rendelkezésére, a fürdőszobában 1 db forgótárcsás mosógép és 1 db centrifuga található.
  • Az intézmény vasalót és vasalódeszkát biztosít a lakók számára.
  • Konyha szolgál a főzésre és étkezésre. Ebben 3 db gáztűzhely és 1 mikrohullámú sütő áll a lakók rendelkezésére. A konyhában minden lakó részére biztosított egy zárható szekrény, illetve egy zárható hűtőrekesz.
  • Biztosítottak a látogatók fogadására, illetve a közösségi együttlétre szolgáló helyiségek. (társalgó, hall, konyha, kert).
  • Látogatási idő: minden nap 09 h - 21 h között van. Személyes beszélgetések lebonyolítására külön helyiség biztosított.
  • A földszinten elsősegély- nyújtásra alkalmas helyiség.

 

Tanácsadás, ügyintézés segítése, szolgáltatásokhoz való hozzáférés segítése:

 

  • Az intézményben az igénybe vevő bevonásával, a jogait és lehetőségeit figyelembe vevő, kérdésére reagáló, élethelyzetének, szükségleteinek megfelelő vélemény-, javaslatkialakítás, megfelelő információk átadása történik, amelyek a hajléktalanság okozta ártalmak csökkentésére illetve a hajléktalanságból való kikerülést szolgáló cselekvésre, magatartásra ösztönöznek. A szociális munkások tájékoztatják az igénybe vevőket a foglalkoztatási, egészségügyi, mentális, lakhatási és egyéb szociális és egészségügyi ellátásokról.
  • A szállón internetezési, valamint hivatalos ügyekben telefonálási lehetőség biztosított.
  • A munkatársak segítséget nyújtanak a hivatalos ügyek intézésében, okmányok beszerzésében.

 

Egyéni esetkezelés:

 

  • A szálláson az egyéni és csoportos esetkezeléssel az igénybe vevők számára az önálló életvezetés visszaállításában, illetve kialakításában, a kapcsolatteremtő, kapcsolatmegőrző képességek fejlesztésében, a társas kapcsolatok alakításában, a közösségi élet normáinak elfogadásában, a kulturális (re)integrációban, szabadidős tevékenységek gyakorlásában, a lakhatás megoldásában és megőrzésében nyújt segítséget.
  • Az együttműködésen alapuló, tervszerű segítő kapcsolat során a segítő és az igénybe vevő számba veszik és mozgósítják a saját és a támogató környezet erőforrásait, továbbá azokat a szolgáltatásokat és juttatásokat, amelyek bevonhatók a célok elérésébe, újabb lakhatási krízis és szociális problémák kialakulásának megelőzésébe.

 

Készségfejlesztés

 

  • Az intézményben szabadidős programokon lehet részt venni, amelyek az egyéni és társas készségek fejlesztését szolgáló alkalmak, és lehetőséget biztosítanak a társadalmi kiilleszkedését oldó magatartásformák gyakorlására.
  • A szállón közösségi helyiség, televízió, házi könyvtár/társasjátékok állnak a lakók rendelkezésére.
  • Minden évben megünnepeljük a karácsonyt és szilvesztert, rendszeresen külső programokat szervezünk.
  • Közösségi programokra a parkosított udvar is használható, bográcsozó-, szalonnasütő hellyel.

 

Gondozás, háztartást pótló segítségnyújtás:

 

  • Szükség szerint az igénybe vevő bevonásával történő, tervezésen alapuló, célzott segítés mindazon, az önellátást, a családi kapcsolatok helyreállítását, a társadalmi visszailleszkedést célzó tevékenységekben, amelyeket saját maga tenne meg, ha erre képes lenne, és amely elősegíti a körülményekhez képest legjobb életminőség elérését. A segítés és fejlesztés kiterjedhet a személyi higiéniára, a lakókörnyezet otthonossá tételére, a hajléktalan életmódbeli szokásoktól való fokozatos megszabadulásra, háztartásvezetési, pénzkezelési, együttműködést segítő (szobacsoportok) készségek fejlesztésére.

 

Egészségügyi ellátás

 

  • Az intézmény rendelkezik az alapvető gyógyszerek közül a fájdalom és lázcsillapításra szükséges szerekkel.

 

Egyéb szolgáltatások

 

  • Lakógyűlés: A szálláson havonta lakógyűlést tatunk, ahol lehetőség van a szállóval és a munkatársakkal kapcsolatos kérdéseket felvetni, és azokra választ kapni.
  • Értékmegőrzés: Lehetőség van készpénz és értékek leadására. A megőrzésre átvett készpénzről és értékekről tételes felsorolás alapján átvételi elismervény készül és 1. eredeti példányát át kell adni az ellátott számára. A megőrzésre átvett készpénzt és értékeket a szálló páncélszekrényében vagy – megállapodás szerint -  pénzintézetben helyezzük el. Az intézmény csak a leadott értékekért, készpénzért vállal felelősséget, a szobákban, szekrényben őrzött értékekért, készpénzért, annak tulajdonosa felel.

 

 

III. Az ellátás igénybevételének a módja

 

   Az átmeneti szállásra való felvételi eljárás írásbeli kérelemre indul, mely kérelmet az alapítvány igazgatójához (külön rendelkezés alapján átruházott hatáskörben az átmeneti szálló vezetőjéhez) kell benyújtani. A benyújtott kérelmet, az átmeneti szálló szakmai stábjának javaslata alapján a jogosult elbírálja, döntéséről írásban értesíti a kérelmezőt, amit a jelentkezőnek személyesen kell átvennie a döntés hetében. A pozitív elbírálásban részesült jelentkező felkerül a szálló várólistájára, ami után minden héten személyesen meg kell erősítenie szándékát.

 

IV. Az intézményben folyó szakmai munka:

 

A gondozási folyamat:

 IV./1. Felvételi folyamat:

 

  • Minden héten hétfőn (kivétel munksazüneti napon) 15-18 óráig, legalább két szociális munkatárs jelen van, egyenként ülünk le a kliensekkel felvenni a felvételi kérelmet
  • A felvételi beszélgetés során az intézmény bemutatása kap központi szerepet, ezen kívül igyekszünk felmérni, hogy a jelentkező képes-e az önfenntartásra majd a lehetséges beköltözést követően (figyelembe véve a jövedelmi helyzetet, az egészségi állapotot). A kölcsönös információcsere után az ügyfél mérlegel, hogy továbbra is fenntartja-e a felvételi kérelmét.
  • Nagy hangsúlyt fektetünk arra, hogy ha valakinek nem intézményünk a megfelelő megoldás problémáira, akkor adjunk információt más intézményi formákról, ha ezt a jelentkező igényli
  • A felvételi kérelemről a szakmai team dönt, e döntésről a jelentkezőt írásban értesítjük (az értesítőt az intézményben veheti át személyesen)
  • Amennyiben a jelentkező felvételt nyer, de az intézményben nincs szabad férőhely várólistára kerül. A hely fenntartás hetente egyszer szükséges megerősíteni telefonon vagy személyesen az intézmény ügyeletesénél. Aki ezt elmulasztja, az lekerül a várólistáról.

 

IV./2. A gondozási folyamat kezdete:

 

A szállóra való felvételt követően minden lakónak lesz egy személyes szociális munkása. Törekszünk arra, hogy már a felvételi folyamatot elkezdő munkatárs legyen a későbbi segítő. Az első időszakban a tervek, célok megfogalmazása az elsődleges, amelyek a 30. napig írásos formában rögzítésre kerülnek. Gyakori ekkor, hogy az irreális vállalásokat szükséges a realitással összevetni oly módon, hogy közösen megvizsgáljuk a célokhoz rendelhető eszközöket. Az sem ritka, hogy a felvételre került kliens a bekerüléskor még nem képes megfogalmazni céljait. Főként a hosszú távú célok megfogalmazása jelent különös nehézséget, melyen nem csodálkozhatunk, ismerve az életutakat. Ekkor a lehetőségek közös feltérképezése és a rövid távú célok megfogalmazása a fő irány. Nagy hangsúlyt kap ebben az időszakban a szociális munkás és a kliens közötti bizalmi kapcsolat kiépítése, mely különös értéket képvisel a gondozási munkában.

 

Az első szakasz általában az első három hónapot jelenti. A harmadik hónap lejártával a szociális munkás és a kliens közösen értékelik az eddigi folyamatot, megfogalmazzák a további együttműködés lehetőségeit, formáit. Az együttműködési megállapodást a szálló szakmai stábja hagyja jóvá.

 

IV./3. A gondozás tartalma, lehetséges irányai:

 

Az első időszak befejeztével a szociális munkás és a kliens között köttetett, a szakmai stáb által jóváhagyott gondozási terv alapján folytatódik a közös munka.

 

A folyamat az intézményi filozófiát és a kliens igényeit szem előtt tartva négy fő irányt követhet:

  • a foglakoztatási státusz, a munkaerő-piaci helyzet javítása, stabilizálása
  • a kapcsolatrendszer újraépítése
  • szenvedélybeteg, a józanságot célul kitűző lakó esetében a józanság támogatása
  • szükség esetén felkészülés valamely végleges intézményi formába való átkerülésre.

 

 

Hajléktalanok átmenti szállóját tekintve minden cél esetében hangsúlyt kap, hogy valamiféle lakhatási lehetősége teremtődjön a folyamat végére.

 

A fent említett irányokat nem lehet ilyen élesen elválasztani, azok mindegyike megjelenik problémaként a kliensek életében, a gondozási folyamat azt is elősegíti, hogy ezek mindegyikére fókuszáljunk, a probléma súlyának megfelelő mértékben.

 

Fontos, hogy a folyamat különböző szakaszain a segítő és a kliens értékeljék a közös munkát, a célok megvalósulását, a szükséges eszközök használatát, és szükség esetén alakítsanak a gondozás irányán. E szakaszok értékelése minden esetben a szakmai stáb elé kerül, és ugyanúgy, mint a folyamat elején a stáb hozza meg a végső döntést a szerződés elfogadása tekintetében.

 

 IV./4. A gondozás folyamatának lezárása:

 

A folyamat lezárása többirányú lehet. A leginkább kívánatos befejezés az, amikor a gondozási tervben megfogalmazott célok teljesültek, a kliens terveinek megfelelően lép ki az intézmény kereteiből.

 

A folyamat lezárásának, felfüggesztésének másik esete, amikor a kliens úgy távozik az intézményből, hogy az előzetesen kitűzött célok nem teljesültek. Fontos ebben az esetben is közösen végiggondolni, hogy mi az oka annak, hogy nem teljesültek a célok. Azt is lényegesnek tartjuk, hogy a kliens ne lépjen ki az intézményből anélkül, hogy további lehetőségeket ne ismertessen vele a segítője. Ennek lehetséges formája az intézményi jogviszony megszűnése, másik formája pedig a jogviszony megszüntetése. Minden esetben különös hangsúlyt fektetünk arra, hogy az érintett megfelelő tájékoztatást kapjon a jogorvoslati lehetőségekről.

 

 

V./1. A szakmai stáb:

 

Az intézmény szakmai stábja két részre osztható:

 

  • Esetkezelő szociális munkatársak
  • Szociális és ügyeletet teljesítő asszisztensek (segítők)

 

Mindkét stáb külön tart team megbeszéléseket, köztük a kapcsolatot elsősorban az intézmény vezetője biztosítja. Az esetkezelő szociális munkások hetente tartanak team megbeszélést, a segítők és ügyeletet teljesítő munkatársak havonta. Mindkét stáb megbeszéléseit az intézmény vezetője irányítja.

 

 

V./2. A team-megbeszélések:

 

  1. Az estekezelők team értekezletének struktúrája:

 

  • az intézménybe felvételre jelentkező lakók esetismertetése, szükség esetén döntés a felvételről
  • a heti események áttekintése az eseménynapló alapján
  • az intézményben lakókkal kapcsolatos események, történések, problémák hírek átbeszélése, esetmegbeszélés
  • team-döntést igénylő esetek, események megvitatása, ismertetése, döntés
  • a ház technikai, operatív működésével kapcsolatos információk
  • a segítői teammel való közös munka részleteinek átbeszélése
  • egyéb

 

  1. A segítői team értekezletének struktúrája:

 

  • az elmúlt hónap eseményeinek megvitatása az eseménynapló alapján
  • szükség szerint az esetkezelő team döntéseinek ismertetése, indoklással
  • lakókkal kapcsolatos információk cseréje
  • a ház technikai, operatív működésével kapcsolatos információk, teendők, javaslatok, észrevételek átbeszélése
  • egyéb

 

 

VI. A szociális munka eszközei, szemlélete:

 

Az intézményben lakókat személyes szociális munkások támogatják. A segítségnyújtás elsődleges módszere az egyéni estemunka. Ennek során a segítő törekszik a bizalmi kapcsolat kialakítására, képviseli kliensét az intézmény szakmai stábja előtt, együttműködik más intézményekkel. A szociális munka minden lépésénél hangsúlyt kap a Szociális Munka Etikai Kódexében foglalt alapelvek, etikai normák szabályok ismerete, betartása.

Alapvető fontosságú a klienssel folytatott közös munka minden szakaszában a partnerségi viszony hangsúlyozása, illetve az arra való törekvés. Ez elsősorban a szociális munkás feladata és felelőssége. Kiindulópontja az a szemlélet, hogy azok az emberek képesek felnőtt módon viselkedni, akiket felnőttként kezelnek. Hajléktalan emberekről lévén szó különös figyelmet szükséges fordítani az emberi méltóság tiszteletben tartására. Különös figyelmet kell fordítani a munka minden pontján arra, hogy mind az együttműködésbe, mind a kliens képviseletében ez hangsúlyt kapjon.

 

 

VII. Az intézmény és a team működéséhez szükséges alapdokumentumok:

 

  • SZMSZ (Szervezeti és Működési Szabályzat)
  • Személyügyi nyilvántartás
  • Munkaköri leírások
  • A Szociális Munka Etikai Kódexe
  • Az átmeneti szálló Házirendje
  • Eseménynapló
  • Team-napló
  • „Kliens-mappa”, mely tartalmazza a törvény által előírt adminisztrációt, azon felül pedig a esetkezelő munkához szükséges, közvetlenül a kliens ügyeihez kapcsolódó iratokat, anyagokat.

 

A „kliens-mappa” egyik leglényegesebb része a személyre szabott egyéni megállapodás. Általában többlépcsős folyamat a végleges megállapodás elkészítése, és a gondozás során ez továbbra is alakítható. Ennek feltétele a megkötéskor jelenlévő három szereplő közös akarata. (Kliens, személyes szociális munkás, az Átmenti szálló stábja)